Marknadsföringsformer

Inom marknadsföring pratas det om de fyra P:na, det vill säga produkt, pris, plats/distribution och promotion/marknadskommunikation. Promotion handlar om att marknadsföra en produkt, varumärke, företag eller organisation genom olika verktyg för att skapa intresse och bygga kundrelationer.

  • Annonsering
    Annonsering kan ske via tidningar, Internet (ex: Google Adwords och sociala medier) och TV.
  • Sales promotion
    Sales promotion är ett stöd som företag använder för att sälja sina varor och tjänster med, exempelvis rabattkuponger eller paketpriser som ofta ses i kläd- eller skoaffärer. Detta är ett bra verktyg för kortsiktiga mål och resultat.
  • Direktmarknadsföring
    Riktar sig mot en person och är vanligen anpassad för denne. Det kan vara personligt anpassade medlemsbrev eller e-mail.
  • Personlig försäljning
    Säljare som personligen säljer produkter till konsumenterna för att bygga relationer med de.
  • Public relations
    Kallas även för PR och handlar om att skapa relationer med potentiella konsumenter under olika evenemang eller föreställningar. Detta sker vanligen genom pressträffar där produkterna visas upp för intressenterna.